Fantasy X Reality

Fantasy X Reality

Followers

Thursday, May 05, 2011

Unforgetable Love


Ini cerita aku tentang macam mana aku dan dia boleh bersama. Oh ya, sebelum tu, lupa pulak nak kenalkan diri. Aku Iza. Kalau dalam i/c, Nur Shaiza binti Luqman. Comel kan nama aku? Well, tengok orang la. Hehe. Aku ni tak ada lah lawa, cun jauh sekali. Cantik apatah lagi. Tapi cute and comel tetap ada. Itu yang buat ramai suka tengok aku. Bukan nak perasan tapi hakikat, okay.
            Kisah ni berlaku masa aku menuntut kat salah satu pusat pengajian. Nama tempat tu kena rahsia. Seganlah. Moh kita enjoy my story.

Aku mengeluh berat. Alahai, apalah malang nasib aku. Dah masuk tahun akhir, still tak ada partner. Buku yang ku pegang dibawa ke depan. Dengan penuh longlai aku meneruskan perjalananku. Nasib baik hari ni bangun awal, boleh nak berlenggang- lenggang lagi.
            “Er, maaf.” Aku tersentak. Mak aih, tingginya dia. Kepalaku didongakkan. Nak tengok empunya suara. Sekali, aku terpukau. Gila hensem. Lelaki yang berasa didepanku ku lihat sedang sibuk memegang handphone. Tengah mesej awek kot.
            “Boleh saya ambil gambar awak?” Wah, ni cara mengorat yang baru ke? Aku sekadar mengangguk. Tak mampu bersuara.
            Dia hanya tersenyum. Aduh, manisnya. “Awak nak buat apa tangkap gambar saya?” Senyumannya makin meleret. Aku yang pandang jadi terpinga- pinga. Macam orang bodoh pulak.
            Jarinya menunjukkan ke arahku. Kenapa? Mataku turut memandang tempat yang ditujukan.
            Makkk!! Malunya.
Dia dah bantai ketawa. Hisy, bukannya nak tegur. Di ambilnya gambar aku adalah. Aku dah mendengus. Baju kemeja yang membaluti tubuhku dibela agar tampak kemas. Kawasan yang terdedah ditutup. Ada orang nampak tak selain dia? Waa, malunya. Rasa nak menyorok dalam almari saja.
            “Tolonglah delete gambar tadi.” Tanganku ligat mencapai handphone model blackberry itu. Gagal. Maklumlah orang tinggi. Dah puas aku merayu. Langsung tak lut. “Saudara, tolonglah delete gambar tu. Saya malu sangat.”
            Air mata dah mula menitik. Memang aku ni cenggeng. Sensitif tu, tak adalah sangat tapi bab malu memang cepat air mata ni nak keluar. Dia yang pandang dah terkedu. Mungkin tak sangka perbuatannya sudah keterlaluan.
            “Saya akan padam kalau awak temankan saya lunch kat sana setiap hari.” Aku memandang arah yang ditujunya. Kawasan lapang yang tak terlalu menarik perhatian. Ditambah lagi dengan kehadiran sebatang pokok rendang.
            Urm, nak ke tak nak? Aku masih teragak- agak. Wajah lelaki di depanku dipandang silih ganti. “I got to go. Remember our deal. It starts today!” Aku ternganga. Mak aih, gila memaksa. Belum sempat aku nak bangkang dia dah pun lesap. Aku mengeluh. Apalah punya nasib.

Aku rasa macam nak tinggal kat alam lain je sekarang ni. Gambar yang ditunjukkan mamat tadi menghantuiku kini. Ahh, kenapalah aku cuai sangat? Aku memegang kepala. Rasa nak bunuh diri je saat ni. Aten yang memang dah menggeleng.
            “Kenapa ni? Macam ada masalah negara je.” Bahuku ditepuk membuatkan aku sedikit tersentak. Gila! Nak aku mati awal ke? Aku hanya mampu tersengih. Nak membidas, tak ada mood.
            Wajahnya asyik memandangku. Lecturer dahpun keluar beberapa minit yang lepas. Dan bermakna, sekejap lagi, aku kena jumpa dia! “Kenapa ni? Aku dapat rasa something yang tak kena je.” Aten tersengih. Ni mesti ada apa- apa.
            “Kau tak sunyi ke tak ada teman? Aku rasa kat kampus ni kau saja yang tak ada sesiapa.” Lah, ingatkan apalah sangat yang minah ni nak bualkan. Aku tersenyum senang.
            “Bukan aku tak nak. Dah tak ada orang yang nak kat aku.” Kepalanya yang tadi ditongkatkan diangkat. Mungkin terkejut dengan kenyataan aku. Tapi, betul apa.
            “Kita pergi usha junior nak? Sekarang tengah minggu orientasi.” Aku menggeleng pantas. “Buat apa? Malaslah aku. Tak pernah dibuat orang pun.” Buku yang berlambak di atas meja ku kemas.
            Aku mengaduh kesakitan. Wajah Aten dipandang geram. Apa ni main pukul- pukul kepala? “Kau ni lampi ke apa? Masa kita masuk dulu pun ada senior yang jenguk nak usha. Lepas tu, siap ada yang propose kau. Yang aku peliknya, kau senang- senang je tolak. Bukan sorang tapi ramai.” Suaranya ditinggikan. Nasib baik hanya aku dan dia saja.
            Aku terpana. Arghh!!! Kenapa dulu aku ni daif sangat? Kepalaku ku ketuk dengan tangan. “Kau ni naïf sangat.” Aten yang memandang hanya mengeluh. Tahu sangat perangai aku yang lampi ni a.k.a lambat pick up.
“Kau nak pergi mana?” Pelik dia tengok aku terkejar- kejar. “Aku ada hal. Jumpa after lunch.” Aten sekadar terkebil- kebil melihat aku meninggalkan bilik kuliah itu.

            Kakiku melangkah perlahan menghampiri tempat yang dimaksudkan itu. Harap- harap dia tak datang.
            Aku mengurut dada. Rasa nak tercabut ke jantung ni hah bila disergah macam tu. Dia hanya ketawa. Kurang ajar!
            “Nama saudara ni siapa?” Makanan yang berada didepan mata kujamah tanpa mempedulikannya. Dia hanya memandang.
            Aku tersentak. Badanku tiba- tiba menjadi kaku. Tangannya memegang lembut pipiku. “Nama saya Ilham Zulkarnain.” Dia hanya tersenyum manis sambil lidahnya menjilat tangan yang sebentar tadi memegang pipiku. Makanan yang melekat di pipiku disapu. Alahai, romantiklah pulak. Dan kenapa tiba- tiba jantungku berdegup kencang?
            “Esok jangan lupa datang lagi. Dan apa kata awak masak untuk saya? Teringinlah nak rasa air tangan awak.” Dia menghilang meninggalkan aku keseorangan di situ. Masak? Untuk dia?

Aten memandang pelik dengan tindakan aku yang tak duduk diam. “Kau ni kenapa?” Aku hanya tersengih. Takkan nak kata aku tengah fikir nak masak apa untuk Ilham kan? Malulah!

            Dia tersenyum. Aduh, kalau hari- hari macam ni memang aku jadi pencinta setia dialah. Bekalan yang kubawa diberikan padanya. “Sedap.” Aku tersengih bangga. Hai, ini Izalah. Jangankan memasak, melakar pun pandai tau. Eh, terlebih angkat bakul pulak.
            “Esok jangan lupa!” Dia terhenti saat aku memegang hujung seluarnya. “Sampai bila saya kena lunch dengan awak?” Dia termangu sebentar. Mungkin tengah memikirkan sesuatu.
            Aku terpana. Apakah? “Sampai saya kata no need.”

Aku bernyanyi riang. Entah kenapa kebelakangan ini aku suka betul waktu lunch. Hehe… Sebab aku nak jumpa Ilham. Rindu. Aku terhenti di satu laluan. Papan board yang berada di situ menarik perhatianku.
            “Eh, comelnya minah tu.” Aku menoleh mencari pemilik suara sumbang tadi. Sedar- sedar aku dikerumuni ramai jejaka. Mak aih, apa ingat aku ni model ke? Jam ditangan dikerling. Wah, dah lambat ni.
            “Nak kenal boleh?” “Number phone, please.” “Keluar nak?” Aku dah mula naik pening. Eh, orang kata tak nak, tak nak lah. Tak faham bahasa Melayu ke? Tu belum lagi aku pakai bahasa asing.
            “Apa yang awak buat kat sini?” Lengan bajuku ditarik. Suaranya yang agak tegas lain dari biasa agak menakutkan aku. Bukannya nak pujuk or tenangkan aku, dimarahi adalah.
             Bekalan yang kubawa kuserahkan kepadanya. Dia sekadar memandang. “Saya pergi dulu.” Wajah Ilham yang terpinga- pinga langsung tak kupandang. Hati yang sakit ni lagi penting dari muka dia!

Dah seminggu kami tak berjumpa. Apatah lagi berhubung. Mana taknya, aku Cuma tahu namanya saja. Nombor telefon pun tak ada. Eh kejap, dia tu student sini ke? Junior or senior?
            Aten melambai tangannya di hadapan mukaku yang comel ni. “Kenapa aku tengok semenjak dua menjak ni kau monyok je?” Aku mengeluh. Nak cerita atau tak? Okay, no need!
            “Ada problem sikit. Biasalah, manusia.” Aten hanya mengangguk. Mungkin memahami dan menghormati privasiku.
            Aku mengangkat sebelah keningku. “Nak ke mana?” Dia hanya tersenyum sambil bergerak. Aku yang dipegangnya turut bergerak. “Ke dewan kuliah 2. Jumpa junior Nursing. Encik Farouk suruh bagi ni.” Tangannya yang memegang beberapa helai kertas ditunjukkan kepadaku.

“Kau pergilah. Tadi beria sangat.” Aten yang masih berdiri kaku ditolak. Hampeh punya member. Ajak beria. Nak masuk takut. “Tolonglah.” “No!”
            Aku memandang pelik dengan kelakuan temanku itu. Sewel dah ke? Dia mengaduh apabila kepalanya disekeh. “Ada mamat hensem weh. Nasib aku dah berpunya.” Inilah yang bahaya ni. Si Aten memang pantang nampak mamat hensem. Habis sewel jadinya.

            “Kenapa kena menyorok?” Aten meletakkan jari telunjuknya ke bibirku. Tanda diam. Pintu dewan kuliah 2 dibuka seseorang. Aku tergamam melihat kelompok itu. Ilham!

“Kalau awek Ilham lagi tua, tak apa?” Hatiku berdebar. Gadis yang menyoal tadi sudah tergedik- gedik dengan Ilham. Temannya juga turut begitu. Aku memang tak sangka si Ilham ni femes macam gini. Yang jadi tanda tanya, kenapa aku kena selalu teman dia lunch sedangkan masih ada ramai lagi gadis dikelilingnya.
            “Saya tak suka awek yang tua dari saya. Kalau boleh, saya nak yang lagi muda dari saya.” Tika itu juga bagaikan tersiat hati ini. Jantung rasa nak gugur saja. Aku memang tak menyangka akan mendengar ayat itu dari mulutnya.
            “Iza, kenapa ni?” Soalan Aten langsung tak kuendahkan. Aku biarkan air mata mengalir mengubat kedukaan hati saat itu.

Pokok rendang itu menjadi tempatku bersandar. Memang best duduk situ. Kenapalah selama ini aku tak pernah sedar tempat ni? Langit yang membiru ku tatap. Di sinilah aku dan dia bersama dan di sini jualah aku dan dia bakal berpisah.
           
            Ilham tersenyum memandang susuk tubuh yang amat dirinduinya itu. Rasa nak dipeluk- peluk saja. “Hai, lama tak nampak.” Iza berpaling. Cepat- cepat air matanya diseka. Tak mahu tunjuk lemah pada lelaki itu.
            “Saya minta maaf, saudara. Rasanya ni hari terakhir saya jumpa awak.” Ilham terpana. “Kenapa?” Tubuh genit Iza dipegang. Rasa kecewa dan tak puas hati terpancar di mukanya.
            “Sebab saya tak nak jumpa awak. Saya tak nak cakap dengan awak. Saya tak nak awak kacau hidup saya. Saya benci awak!” Dia terpana. Iza yang dahpun berlalu langsung tak dikejarnya. Benarkah dia membenciku?

            Dah dua minggu aku tak berjumpa dengannya. Dan selama itulah sikap asyik moody saja. Aten yang melihat dahpun pening. Sekali ditanya, aku hanya tersengih. Malas hendak bercerita padanya.
            Satu pesanan masuk. Nombor yang tak dikenali. Siapa yek? Nasib baik kuliah baru je habis.
To: Iza
From: unknown
Ni Ilham. Agaknya apa yang akan jadi kalau gambar awak tersebar yek?

“Iza kenapa ni?” Aten sudah pelik dengan reaksiku yang tiba- tiba pucat macam tak cukup darah. Tubuhku digoyangkan. “Iza nak ke mana tu?”

            Aku tak kira. Hari ni semuanya kena selesai. Dewan kuliah 2 kutatap penuh geram. Aku tahu dia di situ kerana hari itu aku datang pada masa ini jugak.
            Pintu dibuka. Tanpa salam, tanpa amaran, aku masuk. “Siapa Ilham Zulkarnain?” Suara lantangku bergema di dewan itu membuatkan suasana bertukar hingar. Lecturer yang sedang mengajar langsung tak ku pandang. Maaf.
            “Ya saya.” Aku terpana. Lelaki yang memakai kaca mata dan sedang berdiri di meja lecturer itu kutatap. Sah, Ilham! Mukanya mula merona kemerahan. “Maafkan saya menganggu.”
Kakiku melangkah laju bersama derasnya air mata. Maluku tak terkata. Ilham pensyarah di sini? Kenapa selama ini dia tak pernah beritahu. Sebab itu ke dia ajak aku makan kat situ?

Suasana di dalam dewan kuliah 2 semakin hingar. Dia terkejut dengan kedatangan gadis itu. Lebih- lebih lagi dengan raut wajah yang tegang. Apakah mesejnya tadi puncanya?
            “Sir, kelas tak habis lagi. Nanti kami report baru tahu.” Ilham yang sudah berkira untuk mengejar Iza terhenti. Gadis yang bersuara tadi dipandang serius.
            “I don’t care about it! The most important thing I need to do is chase that girl. I can’t let her go again. She’s everything to me. What ever happen next, I will accept without any protest.”
Mereka terpana.
Pokok yang tumbuh di situ menjadi peneman setiaku di kala itu. Dulu, aku pernah berjanji untuk tak menjejakkan kaki ke sini selepas meninggalkan dia tapi, kenapa aku masih datang ke sini? Aku mendongakkan kepala. Melihat langit yang luas terbentang dan dedaun yang menari- nari akibat pukulan angin.
            “Iza!” Aku tersentap. Antara mahu pandang ataupun tidak. Dan, akhirnya aku hanya membatukan diri.
            “Saya minta maaf.” Diam. Dari suaranya aku tahu dia penat akibat mencariku. Padan muka. Siapa suruh.
            “Saya malu sangat, saudara. Kalau saya tahu saudara ni lecturer kat sini mesti dah lama saya jauhkan diri dari saudara. Sekarang, saya malu sangat. Malu pada semua. Pada saudara jugak. Mesti saudaara suka kan tengok saya macam ni?” Air mataku menitis juga.
            “Iza, I’m truly sorry. I don’t mean it.” Suara Ilham agak sayu. Tolonglah jangan nak bela diri tu.
            “Saya mohon sekali lagi. Untuk kali yang terakhir. Tolong dan tolong delete gambar saya tu. Cukuplah dengan malu sekarang. Saya tak sanggup lagi. Kalau saudara suduh saya melutut pun saya rela.” Aku menyusun jemariku. Merintih dan meminta.
            “Saya takkan.” Aku terkedu. Takkan? Air mata yang tadinya sekadar menitis mengalir deras.
            “Kalau macam tu, maafkan saya kalau saya ada buat apa- apa salah dengan saudara. Saya minta diri dulu.” Aku dah tak mampu nak berlama disitu. Lagipun perbincangan sudahpun tamat. Tiada apa lagi yang hendak dibincangkan.
            “Awak nak pergi mana? Bukan sekarang masa lunch ke?” Tanganku direntap membuatkan langkahku terhenti.
            “Saya nak pergi siapkan surat dan borang pindah universiti. Saya rasa tak ada guna saya belajar di sini kalau seumur hidup saya akan terkenangkan kenangan yang memalukan ni.” Aku dapat lihat dia terkejut mendengar ayatku. Eh, ayat sedih ke? Aku rasa macam ayat reda je.

Aku terkedu bilamana melihat air matanya menitis. Mamat ni menangis ke? Ilham cepat- cepat meraup mukanya. Tak nak aku lihat. Telefon blackberry dikeluarkan.
            “Mana mungkin saya delete gambar awak. Sedangkan awak dah lama berada di hati saya dan langsung tak terlintas dan terdetik di hati ini nak delete awak dalam hidup saya.” Aku terpana melihat gambar yang ditunjukkan.
            Bukan gambar yang aku tak sengaja terdedahkan tubuhku sedikit, tapi gambar aku yang tengah tersenyum. Eh, aku ke ni? Comelnya. Sempat lagi.
            Aku memandang wajahnya. Aku mahukan penjelasan!
“Iza, saya sentiasa menyintai awak. Saya tahu mungkin awak tak ingat saya tapi, wajah awak tak pernah luput dalam ingatan saya. Walaupun awak pernah reject saya dulu, saya takkan lepaskan awak kali ni. Saya tak sanggup kehilangan awak buat kali yang kedua. Dan saya sengaja bekerja kat sini supaya saya dapat lihat dan jumpa awak. Dan, peristiwa memalukan tu lah yang membuatkan kita bertemu kembali. Saya minta maaf sebab pentingkan diri, Iza. But, I’m truly fall in love with you.”
            Aku terpana. Dia kenal aku dari dulu ke? Dan aku pernah reject dia? “Saudara cakap apa ni? Saya rasa masa peristiwa tu lah kali pertama kita jumpa. Mana dapat gambar saya?”
            Ilham menatap mataku. Aduh, boleh cair aku kalau macam ni sebelum dengar penjelasan dia.
            “Awak, sayalah senior yang awak reject dulu. Kat tempat ni.” Wajahnya merona kemerahan. Aku segera menutup mulutku yang sudah ternganga. Serius ke ni?

            “Kita keluar sama nak?” Aku memandang pelik. Siapa ni?
“Terima kasih. Tapi maaf.”

Manalah aku tau yang dia buat luahan perasaan. Air mata mula mengalir. “Saya minta maaf. Saya tak pernah pun reject orang cuma ni saya agak lampi. Lain kali straight to the point.”
            Ilham yang berdiri tak jauh dariku segera menyeka air mataku yang mengalir. Dan aku terpana. Dia memang sweet. “Jadi sudikah awak menerima saya?”
            “Sebagai apa?” Wajah Ilham kupandang. Entah kenapa mukanya tiba- tiba merona kemerahan. Seperti menahan malu. “Sebagai teman hidup. Lepas Iza graduate, Ilham datang meminang. Dan lagi satu,” Aku masih memandangnya. Dan lantas dia berpaling.
            “Kenapa ni? Awak tak suka saya dah ke?” Aku memandangnya. Dan sekali lagi dia berpaling.
            Akhir sekali aku berpeluk tubuh. Wajahnya langsung tak kupandang. “Saya minta maaf. Saya pergi dulu, saudara.” Tanganku direntap. Dan saat itu mata kami bertentangan.
            “Awak nak pergi mana?” “Saya tak nak cakap atau ada apa- apa hubungan dengan orang yang tak suka tengok saya.” Aku cuba meleraikan pegangannya namun gagal.

            “Saya minta maaf. Saya tak terniat pun nak buat macam tu. Cuma saya tak boleh tengok awak lama sangat.” Aku pelik. Hai, aku ada bagi peraturan ke jangan pandang or tenung aku lama- lama? Tak ada rasanya.
“Kenapa?”
            “Sebab awak comel sangat dan saya jadi tak tahan tengok awak.” Dengan satu ayat itu, mukaku pula bertukar warna. Mestilah malu. Orang tersayang puji tu.
            “Jadi, saya tak benarkan awak pandang mana- mana lelaki lama- lama. Dan jangan nak buat muka comel depan lelaki lain kecuali family awak dan saya.”
Aku terkejut tapi mengangguk. Amboi, ni belum apa- apa dah buat larangan. Nasib baik aku sayang kau, Ilham.
“Tak apa ke tak masuk kelas?” Dia melihat jam tangannya. Dah nak pukul 3. Lamanya kami kat sini.
            “Tak apa. Bersama sayang lagi penting. Lagipun, Ilham kat sini sekejap je. Ilham dah dapat surat tawaran dari tempat yang Ilham mintak. Sayang pulak, tak apa ke?”
Aku tersengih dan buat- buat comel. “Saya tak ada kelas petang ni.”

Hah, begitulah kisah aku. Menarik tak? Tak? Alah, korang punya menarik sangat ke? Cuba cerita sikit nak dengar. What ever. Setiap orang ada cita rasa masing- masing. Aku tak salahkan sesiapa.
            Jadi lepas saja aku graduate, Ilham datang meminang. Mak dan ayah memang dah tahu rupanya. Sebabnya, Ilham dahpun merisik dan cop aku awal- awal. Cuma aku je yang tak tahu. Jahat! Dan kini Ilham bekerja sebagai doktor di sebuah hospital besar. Wah, tak sangka aku dapat kahwin dengan doktor. Hehe...

Aku menutup blog setelah selesai menaip. Tangan Ilham sudahpun berada dipinggangku. Dah hampir setahun kami mendirikan rumah tangga.
            Ubun- ubunku dicium penuh kasih. Aku tersenyum. Saja nak buat comel. Rindu nak mengada- ngada dengan mamat tu. Bukan selalu. Ilham dah pun merah. Itu yang aku suka. Jahat tak?
            “Sayang ni, memang sengajakan.” Aku menjerit kecil apabila tubuhku diangkatnya dan di bawa ke katil.
            “Alah, abang jugak cakap jangan buat kat orang lain kecuali abang dan family sayang. Sebab tu sayang buat kat abang. Rindu nak jadi budak comel.” Aku tersenyum lebar. Peringatan Ilham dulu ku ucap kembali. Betul apa.
            “Dan sebab itulah abang tak tahan tengok sayang.” Dia mengucup lembut bibirku sebelum memeluk erat tubuhku.

“Terima kasih sebab sudi terima abang.” Aku hanya tersenyum bahagia. “Terima kasih juga sebab sanggup tunggu Iza.”

No comments:

Post a Comment

Santai ...